emotis.pl

motoryzacja, mężczyzna, transport, praca

Mężczyzna Motoryzacja Technologie

Rodzaje automatycznych skrzyń biegów

Automaty – tak potocznie określa się samochody, które w USA posiada większość ludzi. W Polsce niestety zakup takiego pojazdu w rozsądnej cenie graniczy niemal z cudem. W salonach można znaleźć głównie takie, które mają zamontowaną manualną skrzynię biegów. Dlatego, aby spełnić swoje marzenie, trzeba się wysilić – sprowadzić przechodzone auto zza oceanu. Jednak zanim się to zrobi, warto dowiedzieć się, jakie konkretnie są rodzaje automatycznych skrzyń biegów.

Zobacz także: Jakiego SUVA kupić? Sprawdzone modele aut

Od klasyki do selespeed

Rozróżniamy najczęściej cztery typy takich skompikownych mechanizmów. Wszystkie mają swoje zalety, ale także pewne, widoczne wady. Kiedy się je pozna, to łatwiej można wybrać auto, które sprawi, że w pełni będziemy zadowoleni w trakcie codziennej jazdy.

Pierwszym rodzajem jest klasyczna skrzynia biegów. Stosuje się ją przede wszystkim w samochodach z wyższej cenowej półki. Z jednej strony pracuje ona sprawnie, z drugiej powoduje zwiększone zużycie paliwa. Najważniejsze jednak, że w razie awarii, bez problemu można znaleźć warsztat, gdzie wykonany zostanie odpowiedni serwis.

Kolejny typ to DSG, czyli dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów. Jest bardzo popularna i nowoczesna. Dzięki niej zaoszczędzimy paliwo, ale sporo wydamy na koszty obsługi czy naprawy. Trzecim jest CVT – bezstopniowy mechanizm. Niestety, jest on jeszcze droższy w serwisowaniu. Czwarty i ostatni to tzw. selespeed. Jest to trwała, półautomatyczna lub inaczej mówiąc – zautomatyzowana, manualna skrzynia biegów. Tutaj biegi zmienia się za pomocą tradycyjnego drążka albo przyciskami na kierownicy (nie używa się pedału sprzęgła).

Kupujemy „automat”

Najpierw należy oczywiście poszukać atrakcyjnych ofert. Nie cena jest tu najważniejsza, a przebieg auta. Najlepiej, jeśli będzie on niski. Wtedy zwiększa się szansa uniknięcia problemów z awarią skrzyni biegów.

Kolejnym krokiem będzie umówienie się na jazdę próbną. Długą, należy dodać. Bywa przecież tak, że automat działa gorzej, gdy zaczyna się coraz bardziej rozgrzewać. Dobrze jeszcze, jak stan takiej skrzyni, czyli bardzo złożone konstrukcji, ocenią specjaliści w odpowiednio wyposażonym warsztacie. „Zwykły” mechanik raczej nie da rady dokładnie obejrzeć ten mechanizm.

Kiedy już wiemy, jak są rodzaje automatycznych skrzyń biegów i już zdecydujemy się na kupno konkretnego, upatrzonego samochodu, to jednak musimy o czymś pamiętać. Chodzi o oczywiście o fakt, że ceną za komfort są często wysokie koszty napraw niespodziewanych usterek. Wtedy potrzebna będzie na prawdę spora gotówka w kieszeni!