Załadowanie towaru na platformę samochodu ciężarowego to dopiero połowa sukcesu – największym wyzwaniem dla jego przewoźnika jest zabezpieczenie ładunku w taki sposób, by przetrwał podróż w idealnym stanie. Do tego rodzaju ochrony niezbędne są pasy transportowe.
Czym jest pas transportowy
Jest to rodzaj bardzo mocnej taśmy o określonej szerokości, zakończonej z jednej strony specjalnymi hakami lub napinaczem, umożliwiającymi prawidłowe unieruchomienie transportowanego ładunku.
Pasy transportowe rodzaje
Produkty te można podzielić na dwa rodzaje:
– pas transportowy jednoczęściowy – nazywany ściągającym. Ten rodzaj
pasa służy do opasania ładunku i przypięcia go do palety, składa się z
jednej taśmy, zakończonej napinaczem,
– dwuczęściowy – składający się z dwóch części krótszej i dłuższej.
Część krótka jest wyposażona w napinacz, czyli mechanizm złożony z
dźwigni i grzechotki posiadającej korbę, zęby i element zwalniający,
natomiast część długa jest taśmą, zakończoną elementem zaczepnym,
przeważnie hakiem. Ten rodzaj pasa służy do mocowania ładunku do
platformy.
Pasy transportowe występują w różnych długościach i szerokościach, a także w kilku kolorach.
Jak unieruchomić ładunek?
Mocowanie ładunku ma na celu zabezpieczenie go przed niekontrolowanym przesunięciem się lub – co gorsza – wypadnięciem z palety. W tym celu należy przełożyć pas pod paletą na której stoi ładunek, drugą częścią opasać całość, a następnie luźny koniec włożyć w napinacz i za jego pomocą naciągnąć taśmę. Po odpowiednim napięciu urządzenie należy zablokować. Przy mocowaniu ładunku pasem dwuczęściowym, końcówkę z hakiem należy zaczepić o ramę, szynę lub specjalnie zamontowane oczko i przełożyć przez wierzch ładunku. Drugą, krótszą część pasa należy zaczepić o przeciwległą ramę, włożyć wolny koniec taśmy w napinacz i naciągnąć. Tak spięty ładunek zostanie mocno unieruchomiony i zabezpieczony przed przesuwaniem się.
O czym powinniśmy pamiętać, używając pasów transportowych?
Pasy transportowe – jak sama nazwa wskazuje – należy używać tylko do transportu ładunku. Nie można traktować ich jako pasów do przenoszenia ciężarów. Napinanie pasów przy pomocy napinacza może odbywać się wyłącznie ręcznie – tylko w ten sposób mamy kontrolę nad siłą dociągu pasa.
Ładunek należy spinać pasami nieuszkodzonymi, bez pruć, nacięć czy naderwań – tak zniszczony pas stanowi zagrożenie podczas transportu ładunku; założony pas również nie powinien być skręcony lub
przygnieciony, ponieważ w tej sytuacji, napinacz odpowiednio nie dociągnie taśmy, co może skutkować przemieszczeniem się załadowanego towaru.