Wymiana klocków hamulcowych jest czynnością prostą i bez większych problemów można ją przeprowadzić na parkingu przed domem lub w garażu. Jakie narzędzia będą nam potrzebne i co zrobić, by praca nie trwała zbyt długo? Dowiesz się tego z naszego dzisiejszego artykułu.
Kiedy należy rozważyć wymianę klocków hamulcowych?
Klocki hamulcowe są elementem typowo eksploatacyjnym. Oznacza to, że mocno pracują w trakcie jazdy samochodu i ulegają dość szybkiemu ścieraniu. Im bardziej agresywnie jeździmy, tym częściej musimy liczyć się z wymianą tej części w swoim samochodzie. Kiedy należy bezwzględnie sprawdzić stan klocków hamulcowych w pojeździe osobowym?
Pierwszym objawem, który może sugerować nadmierne zużycie, jest pisk wydobywający się w trakcie wciśnięcia pedału hamulca. Niektóre klocki hamulcowe wyposażone zostały fabrycznie w specjalne blaszki, które wydają dość nieprzyjemny odgłos, gry klocek jest zbyt mocno starty. Bardzo mocno wyeksploatowane klocki potrafią dawać dziwne odczucia na kierownicy. Jeśli więc podczas wciskania pedału hamulca doświadczamy drgań, warto zaglądnąć pod samochód i sprawdzić, czy nasze klocki nie wymagają pilnej wymiany.
Jak szybko wymienić klocki hamulcowe?
Wymiana klocków jest banalnie prosta i można ją przeprowadzić nawet bez dostępu do kanału. Wystarczy niewielki podnośnik, zestaw kluczy i sprzęt do wciśnięcia tłoczka do zacisku, by prace przebiegły sprawnie i bez większych komplikacji. Po odkręceniu koła i zabezpieczeniu samochodu na podnośniku musimy wykręcić 2 śruby, które mocują zacisk do jarzma. W niektórych modelach w przypadku wymiany samych klocków hamulcowych wystarczy odkręcić jedną śrubę i wysunąć zacisk do góry. Po wyciągnięciu starych klocków należy dokładnie oczyścić cały zacisk, by klocek pracował w nim płynnie i bez większych przeszkód.
Jedyną trudność, z jaką możemy się spotkać w trakcie wymiany, jest wciśnięcie tłoczka zacisku do środka. W zależności od modelu posiadanego samochodu tłoczki są wciskane lub wkręcane. Do tego celu nie warto jednak wykorzystywać domowych sposobów, a sprawdzone narzędzia, które kupić można za kilkadziesiąt złotych. Po udanym ukończeniu tego etapu pozostaje nam włożenie nowych klocków i poskręcanie wszystkiego do stanu pierwotnego. Praca przy komplecie na jedną oś nie powinna zająć więcej niż godzinę. Warto pamiętać, że nie można wymienić klocków przy jednym kole. Proces wymiany zawsze musi objąć przynajmniej jedną oś, a najlepiej wymieniać klocki w całym pojeździe jednocześnie, chociaż wcale nie jest to koniecznością.